Land van Cuijk

Vaartfiguren als straatmeubilair

Blauwmenneke en andere Vaartfiguren als straatmeubilair!

Eeuwenlang trekken Blauwmenneke, Bruidje, Wierookzwaaier, Edelknaap, Engel en vele andere prachtig uitgedost Vaartfiguren door de Boxmeerse straten. Het is natuurlijk bij gelegenheid van de Boxmeerse Vaart, die in vroeger tijden tot wel vijf (!) keer toe door het dorp ging, dat deze markante kinderfiguren veel aandacht trekken in deze processie.

Deze figuren in de vorm van beelden, zijn geplaatst in samenwerking met vrijwilligers van de buurtvereniging Pastoor Biest en hebben een duurzame en vaste plaats gekregen langs de straten van de bekende Vaartroute.  Het Blauwmenneke  (“de Boxmerenaar bij uitstek”) staat vóór het gewezen Kantongerecht aan de Steenstraat. Het Boxmeers bruidje op de hoek van  Weijerplein – de Raetsingel. De geduchte edelknaap op de hoek Veerstraat -van Coothstraat. De wierookzwaaier in het plantsoen voor de ingang van Julie Postel. De Engel voor het rustaltaar aan ’t Zand.

De beelden zullen ook gaan dienen als markeringspunten voor een geplande stadswandeling waaraan de Stichting Toerisme en Recreatie aan het werken is. Elke locatie is immers een bijzondere plek waar ‘het verhaal van Boxmeer’ op eigen wijze door gidsen kan worden verteld of door gedrukte en digitale teksten en foto’s kan worden toegelicht.

Het Vaartbeelden-project is een initiatief van een Boxmeerse ondernemer en de beelden zijn ontworpen en gemaakt door het bekende kunstenaarsechtpaar JeanMarianne Bremers uit Helvoirt. Een bijzonderheid is dat voor deze unieke kunstwerken Boxmeerse kinderen model hebben gestaan.